🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Крилце или кълка

Пилешкото месо присъства в месечното меню на 90% от българите

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Идеалното пиле за готвене трябва да е възможно най-близо до естествено отгледаното. Което ще рече - да е расло на воля, да прилича на домашното по цвят и вкус. Такива са нагласите и представите на купувачите според специално проучване на агенция Synovate, проведено през януари тази година сред жени на възраст от 25 до 45 години.

Българските домакини, които могат да сготвят своето "идеално пиле" обаче, не са много, защото свободните фермерски пилета се отглеждат в домашни условия и само за семейни нужди. В търговската мрежа индустриалните бройлери имат тотално превъзходство. Пазарът обаче прави малки стъпки към промяна. Преди месеци френската компания Duc ("Дюк") разнообрази предлагането и заедно с българския си партньор "СВС 98" започна да отглежда в страната специално селектиран хибрид между бройлер и фермерско пиле (домашна кокошка). Неотдавна французите обявиха, че България става единствен представител за Източна Европа на пилетата Duc.

Колко

През миналата година в промишлени условия са произведени 100 500 тона птиче месо, а в семейните стопанства - около 20 000 т, отчита Съюзът на птицевъдите в България. Внесени са 47 хил. тона, най-голям дял (над 30 000 тона) сред които има замразено машинно обезкостено пуешко, предназначено за колбасарската промишленост. С присъединяването на страната в ЕС вносът на цели пилета е почти преустановен заради високите мита от традиционните производители САЩ и Бразилия. Затова вътрешният пазар се захранва от местното производство. Изнесени са 15 500 тона - предимно патици и гъски за Германия, Франция и Англия, уточнява председателят на браншовата организация проф. Борис Стоименов.

След големия срив през 1997-1998 г., когато потреблението на пилешко се бе смъкнало под 10 кг на човек от населението, и след психозата около птичия грип, през 2007 г. консумацията на птиче месо достига около 20 кг на човек от населението. По този показател България се приближава до останалите европейски страни (20-22 кг), но е далеч от навиците в САЩ (37.5 кг) и Бразилия (32 кг) например.

За какво

"Според проучвания пилешкото месо присъства в месечното меню на 90% от българите и е особено предпочитано при диетично хранене. Като причини за избора се посочват по-лекият хранителен състав, лесното, бързо и многообразно приготвяне", коментира Иван Стоянов, управител на "СВС 97". Покупката на цяло пиле е класика и традиция, а годишното промишлено производство на цели пилета е около 35 000 т. Те се предлагат замразени и охладени.

Охладеното пиле се възприема като по-здравословно и лесно за приготвяне, с по-високи хранителни качества. Единственият му недостатък е, че трябва да се приготви веднага, затова е предпочитано от готвещите активни, динамични хора. Замразеното пиле пък се възприема като удобно за съхранение, но не толкова здравословно. Предимствата му са, че е по-трайно и на по-изгодна цена. То е предпочитано от хора, които имат време или са ценово чувствителни, отчита проучването на Synovate. "Търсенето на охладени спрямо замразени пилета е в съотношение 60 на 40 в полза на първите. В някои вериги магазини достига дори 70 на 30. Има супермаркети, при които 80-85% от птичите продукти са охладени", отбелязва Любомир Лозанов, изпълнителен директор на "Амета холдинг", в чиито структури е вторият по големина птицекомбинат в страната - "Пилко - Разград". Според Лозанов производителите предпочитат да продават охладено месо, защото така се разграничават от вносното пилешко, което беше само замразено и доскоро заливаше търговската мрежа.

През 2007 г. на пазара са предложени и около 35 000 т разфасовки от пилета - бутчета, крила, дробчета, гърди и пр. Около 30 000 т се влагат годишно в готови и полуготови храни от птиче месо - хапки, кренвирши, шунки, дори пастърма. Предложенията от този тип се увеличават и асортиментът им достига над 100, отбелязва проф. Стоименов.

Кои

Като цяло пазарът на пилешко не е сериозно брандиран. Сред национално представените марки са "Градус", "Лудогорско пиле", "Пилето Росо", "Поло комерс", "Добруджанско пиле". За разлика от колбасарския бранш при пилетата все още не се харчат толкова много пари за реклама. "Всяка реклама означава вдигане на цените, а цените на тези продукти са чувствителни", коментира Любомир Лозанов.

По експертни данни най-големите производители на пилешко са "Градус" - Стара Загора (над една трета от пазара на пилешко), и "Пилко - Разград" (над една четвърт от пазара на пилешко). Двете фирми заедно имат над 50% пазарен дял. Единствен производител на пилето "Дюк" в България е "СВС 98" съвместно с Duc - Франция. "Средностатистически една трета от българите вече са опитали пилето "Дюк" - седмично се продават 6000-7000 бройки. Целта е продажбите в следващите месеци да достигнат до 15 000 на седмица", заяви Жоел Маршан, генерален директор на Duc. Птицекланиците в страната са 30, от които шест - само за патици и гъски. Освен производители, предлагащи директно продукцията си на пазара, има и около 40 преработватели, които купуват пилета от птицекомбинатите, разфасоват ги, опаковат ги и ги продават под своя марка.

Пазарът е стабилен, има равновесие в търсенето и предлагането на птиче месо, казва проф. Стоименов. Цените на килограм замразено пилешко в магазините са между 3.80 и 4.50 лв., а на охладеното - между 5 и 6 лева. "Пилето Дюк е с около 15% по-скъпо. Основен фактор при формирането на цената на месото са стойността на зърното и другите растителни фуражи", обяснява Иван Стоянов от "СВС 98" - производител и на "Пилето Росо".

Накъде

В първите няколко месеца на годината предлагането на патешко на вътрешния пазар е нараснало в сравнение с 2007 г., отчита Съюзът на птицевъдите. Годишното производство на този вид месо е 18 000 т, от които 10 000 тона се продават зад граница, уточнява проф. Борис Стоименов. Очаква се търсенето на патешко да расте и на българския пазар заради разнообразието и приемливата му цена.

Производители предвиждат увеличаване на продажбите на птиче месо чрез търговските вериги. "Веригите искат гарантирани фирми, големи обеми, многообразни продукти. За някои хипермаркети готвим по около 100 артикула, това е по силите само на производители със затворен цикъл", обяснява Любомир Лозанов от "Амета холдинг". Според него потреблението на птиче месо ще расте с по около 10% годишно в следващите 2-3 години.

Производството на яйца

В България са произведени 1.6 млрд. яйца през 2007 г., което е с около 50 млн. броя повече от 2006 г. Внесени са 7 млн. броя , а са изнесени 117 млн., отчита Съюзът на птицевъдите. Предлагането на яйца нараства с около 30-50 млн. броя годишно. Най-големите производители са "Яйца и птици - Зора" - Дончево, "Хайпро България" - Павликени, "Авес" - Бургас, "Андип" - Пловдив. Цената на яйцата се определя от размера им - 15-30 стотинки за брой. Около Великден продажбите скачат двойно в сравнение с консумацията през останалото време на годината.

С какво се хранят бройлерите

Бройлерите по принцип се хранят с растителен фураж, костно брашно, стимулатори на растежа и животински мазнини, приемат и антибиотик, тъй като породата е по-неустойчива на заболявания. Това твърдят в сравнителна таблица от Duc - Франция, като разграничават своите пилета, които имат различно хранене. Един бройлер расте за 35-40 дни, докато едно пиле "Дюк" (кръстоска между бройлер и домашна кокошка) - за 50-56 дни. Любомир Лозанов, изпълнителен директор на "Амета холдинг" ("Лудогорско пиле"), коментира, че бройлерите също се хранят с царевица, пшеница и соев шрот. Той добави, че костното брашно и стимулаторите са абсолютно забранени за внос и влагане в храната и в ЕС, съответно и в България, и се откриват лесно при проверка. "Освен това българските производители ползват растителни мазнини, а не животински. Това е тежко регулирана индустрия, колкото си по-голям, толкова си по-видим и по-контролиран", смята Лозанов.

© etaligent.net-->

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-P
    radoooooooo
    • + 1

    ey vdignete na rabotnicite zaplatite malko de

    Нередност?
Нов коментар